Vive le Maroc en Mali Blues

19 november 2010 - Bamako, Mali

Whopaa!!

Na bijna drie weken is de tijd aangebroken voor een verslag. Onze excuses voor de typefouten wegens ander klavier.

Na het voor ons zeer leuke, voor anderen  eerder verdrietige ;o) afscheid van familie en vrienden vertrok de reis voor onze eerste bestemming Marokko. We gingen eerst enkele dagen ontspannen in Marrakech (achteraf Arnakesch genoemd door de locals), alé, ontspannen was niet het juiste woord.  Enkel tussen 4 en 5 's nachts is het er rustig en vanaf dan begint het leven er weer. Lekkere tagines, couscous en ander papilstimulerend goeds tot ons genomen, afgewerkt met een vleugje, hoe kan het ook anders: schaap of lams.. Toch wel het beste wat ze te bieden hebben, echt smakelijk! We hebben ons dan ook laten opslorpen door de metropool alvorens onze eerste trekking aan te vangen in de Sahara rond M'hamid.

Na een busreis van 11u daar 's nachts toegekomen, werden we uit het woestijndorp gereden op weg naar onze bivakplaats voor een verdiende nachtrust, want ons achterste deed er zeer van, daar kan je van op aan. In de ochtend de dromedarissen geladen (met 1 bult, kamelen vind je enkel in Egypte nvdr) en vertrokken door de Palmeraie rond het dorp (boomgaard met palmbomen voor dadels), langs oude nederzettingen en verlaten dorpen, want de woestijn schuift per X jaar op en vruchtbare plekken worden droger. Plots zwaar verschieten als men er ons op wijst dat we op een oud kerkhof van een verlaten dorp aan het wandelen zijn, we naar beneden kijken en zien dat we gewoon op enkele skeletten zijn gaan staan. "oups excuses" van ons, gevolgd door "Pas de problème" zeiden onze gidsen met een brede glimlach, maar we kunnen je verzekeren dat je dan op je toppen van je tenen gaat staan om eruit te wandelen. Bizar, filmkes volgen. Als je het niet wist, liep je er gewoon voorbij. We waren omringd door skeletten waarvan het zand was weggewaaid met de jaren, ook zo zie je dan weer hoe de woestijn evolueert, namelijk anyway the wind blows..

Iedere avond de dromedarissen ontladen, hout sprokkelen voor donker wordt, tentje opstellen, keuken in gereedheid brengen, potje koken en vooral: vééééél thee drinken (Le whiskey Bèrbère 0 degree). Een echte zuiveringskuur ondergaan toen! Op sommige momenten van de dag krijg je gewoon spontaan de reclamespots voor je van iemand die een ijskoud flesje cola opent en hier heerlijk van nipt.. Jaja, knoerheet vanaf 10 uur 's morgens tot 17u en om 18u was het alweer donker.. en dan wordt het meteen koud, een 5 tal graden, dus een vuurtje maken en errond zitten met dikke trui is geen overbodige luxe.. Wassen en plassen is een hoofdstuk apart, dat we je bij verdere interesse wel een keer persoonlijk uit de doeken (nee geen pampers) doen.

We hebben ons besproken traject veranderd gezien we op een bepaald moment op zulke mooie duinen waren gestoten, dat we daar dan enkele dagen in zijn gaan rondduinen weliswaar, om het maar in soortgelijke termen uit te drukken. Heerlijk zonder shoes lopen van de ene duinrug naar de andere, plonsen in de zachte helling, salto's maken of u er eens lekker van af laten rollen... Maar ook de uitputting van het zware wandelen en lopen door losse zand, uitkijken naar een slok water, sporen van woestijnvossen, fenix, hagedissen, insecten en top of the bill de slangensporen duinopwaarts waren uniek om zien. Verder nog verschillende soorten vogels en op onze laatste nacht de roep van een woestijnvos vlak in onze buurt bij valavond, zeker de moeite!

Ons Anneke haar voeten hebben haar wel parten gespeeld, de ene blaar achter de andere van het schurende zand, voeten praktisch gans ingetaped (merci Warre!), maar ze werd door haar drie mannen goed gesoigneerd en overdag kon ze genieten van heerlijke uitzichten bovenop de rug van de dromedaire. Even tussendoor: na enkele dagen gestopt aan een waterput en zo'n dromedaris drinkt 20 liter op 2 minuten! Wat een beest!

Genoeg over de woestijn. Terug in de bewoonde wereld hebben we, na een warme douche voor de geinteresseerden, een auto gehuurd en zijn we begonnen aan een tocht door de vallei van de Rozen, vallei van de Dadès, de kloof gedaan van de Dadès, de piste genomen tussen twee valleien over een plateau (met een Dacia Logan 1.4), enkele keren de billen goed dichtgeknepen als het spannend werd en tot slot de kloof van de Todhra gedaan. Machtige bergketen van de Hoge Atlas met magische kleuren (paars-rood over oker-geel en soms zelfs helblauw) en vaak bizarre rotsformaties. Ideaal voor later nog een keer een trekking door te doen. Hier leven ook de immer vriendelijke Berbers, die samen met de Arabieren en de Sahraouis het volk van Marokko vormen. Op onze tocht tussen dorpen in gebergte en valleien namen we vaak mensen mee die het taject te voet aflegden (jongeren lopen tot 3u heen naar school en namiddag nog eens zelfde terug gezien colleges er vaak maar 1 per X dorpen is). Voor ons was dit aangenaam gezelschap en natuurlijk gratis gids doorheen de gebieden of we verkregen een uitnodiging om een thee te nuttigen bij de familie. Nog uitgenodigd op een trouwfeest, maar helaas moesten we door....

Want het schapenfeest (Tabaski, noemt anders in bepaalde moslimlanden) kwam eraan... Half de schapenpopulatie opgesouppeerd op 1 dag, iedere familie die het kan, koopt er een en de eerste dag eten ze vooral binnen de familie en de tweede dag gaan ze bij elkaar langs en geven ze elkaar al het lekkers dat de tafel te bieden heeft. Hier geen gezever over rituele slachtingen en andere Gaia toestanden, gewoon het mes erop en roosteren die handel..

Op dit moment zijn we in Mali, Bamako, na enkele dagen wachten, gezien onze vlucht hierheen geannuleerd was wegens te weinig passagiers. Morgen vertrekken we voor een 10 dagen richting Dogonland en later de grens met Burkina Faso.

Hou jullie allemaal goed en zorg dat je niet verzuipt, het moet er nogal aan toegaan in Belgenland.

Cheers

An&Flip

1. An en Jan:
    Hoi An en Filip,
    Jullie verhalen klinken heel fijn, we proberen de woestijn ons hier in het natte België in te beelden...
    Nog veel plezier in Mali en CU soon!
    An
  2. Wouter:
    Amai,

wat een eerste verslagje!

We zullen met veel plezier jouw trip volgen. Al is het maar om even weg te dromen!

Hou jullie goed en tot binnenkort.

Wouter en Carmen
  3. Angele:
    20 november 2010
    Wat een spannend verhaal,geniet ervan.
    Groetjes uit Balen.
    Angele & Hilarion
  4. Paps en mams:
    21 november 2010
    Haha! Eindelijk wat nieuws!
    Samen met "Oostende" hebben we genoten van jullie spannend avontuur! An,laat niet te véél met uw voeten spelen door de mannen hé!
    Het regenweer heeft plaats gemaakt voor rustig herfstweer: 9°.
    En ... de paus staat het gebruik van het condoom toe ,dus: reis verder in àlle gemoedsrust!(haha!)
    Wij gaan nu - samen met ons bezoek - naar het mijnmuseum en een frisse neus halen in de mijnstreek.
    Lieve groeten en stevige knuffels!
    XXX M&P. Fijne voortzetting en geniet ervan.
  5. Bieke Hendriks:
    Heyla genieters!
    Mooi verhaal, helemaal mee... waarvoor dank!
    Hopelijk heerlijk kunnen wegdromen in de sahara onder de nachtelijke sterrenhemel en de milky way??
    Blijf genieten van elk moment, dit zijn herinneringen voor het leven!
    Dikke kus van zus x
  6. Jef Willekens:
    An, Filip
    Vanuit het Molenveld in Balen ziet dat er in Marokko allemaal heel avontuurlijk en spannend uit, een hele ervaring denk ik. Maar An, laat niet te veel met je voeten spelen, zo ken ik je niet.
    Als Marokko een voorsmaakje is van de rest van de trektocht, dan staan jullie nog veel mooie belevenissen en rijke ervaringen te wachten.
    An, zorg dat je voeten snel terug in orde zijn, en Filip, leg er niet te veel eieren onder.
    Groetjes, ik zie al uit naar jullie volgende verslag.
    Vake.
  7. Jef Berben:
    Liefste Fil en An,
    Zo een verslag lezen is pas een goed begin van de dag op een zompige donkere winterochtend op kantoor, de zon breekt er hier al bijna van door! Wij zijn benieuwd naar de komende avonturen, keep us posted en veel intensiteit gewenst bij het absorberen van de wereld! Liefs van een immer vriendelijke Berber
    Dikke kussen van Jef Jill en Lily
  8. Liesbeth:
    Hoi Flipke,

Amai, dat is daar wat anders dan hier in het natte koude België! Ik wou u nog bellen om nog eens af te spreken voor nen diner samen met Natalie, maar we zullen de dessert maar zelf maken dan zeker :-)

Groetjes en veel amusement!
  9. Inge Swinnen:
    22 november 2010
    Heerlijk afzien in de woestijn en dromen van de Punica-oase :) Jullie zullen helemaal topfit zijn voor de Jungle in Santa Marta: jiha! Haha... Btw... moesten jullie soms nog ne huurauto nodig hebben op reis! Check de facebook-site van Cardelmar Nederland! Zuid-Amerika en Afrika zit er ook tussen en via Facebook kunde de laagste prijs boeken! ;) . Allé genieten daarzo! Tot snels. Inge x
  10. Katrijn:
    24 november 2010
    Filip, gij moet gaan schrijven voor één of andere reisgids! Ik hoop snel het vervolg te kunnen lezen! Geniet ervan en terwijl wij hier zitten te bibberen onder de sarzie, met een tas warme chocomelk puffen jullie maar lekker verder! Veel plezier!
    K&K
  11. Stef Van Hoof:
    25 november 2010
    An en Filip,

Een leuk verhaal, jullie namen ons echt mee op reis.
    Alleen wil ik later wel eens horen hoe het wassen en plassen daar ging, dus ik reserveer jou al om dit verhaal te doen eh Filip.An hopelijk zijn intussen je blaren genezen. Ik ben wel eens benieuwd om foto's te zien, of zijn jullie niet meer om te zien? want ik dacht dat we foto's zouden zien.
    Groetjes
    Tante Greet en nonkel Stef
  12. nonkel jos en tant odrada:
    26 november 2010
    AN en FIlip,
    Blij van iets van jullie te horen. best avontuurlijk, en heel mooi,je kunt alles zo mee volgen .Maar An arme voeten of is dat een test hoe je de mannen met je voeten laat spelen.Hopelijk zijn die vlug in orde , en ik wacht in spanning op het volgende verhaal.Geniet ervan
    groetjes nonkel Jos en tante Odrada
  13. Eric Lornoy:
    28 november 2010
    Hallo An en Filip,
    Ik heb vandaag de bevestiging gekregen van mijn vriend Antonio uit Boca do Acre (Brazilië) dat hij jullie zal opwachten tijdens de week van 15 Maart 2011 voor een tocht met hem naar het reservaat Arapixi en de nederzetting van Sao José.
    Het duurt nog wel een beetje maar het is toch al goed om deze bevestiging te hebben en dat jullie daarvan op de hoogte zijn.
    Het ga jullie verder zeer goed en profiteer er nog van. De tijd gaat snel.
    Eric Lornoy
  14. pa Hendriks:
    29 november 2010
    An en Filip,
    Verschil moet er zijn, vandaar groetjes uit een ijskoud Lommel aan die 'warme' Afrikaantjes. De wervelende voetbal en dito goals hebben er voor gezorgd dat ze met 1 punt voorsprong leider zijn voor Leuven, de tegenstander van zaterdag. See you!