Rumble in the Jungle

26 februari 2011 - Santa Marta, Colombia

Ola!

Hier zijn we weer; lekker vers vochtig en vooral voldaan uit het hart van de natuur..

Vanuit enkele weken terug nog even een bericht van een trip naar Casa Grande, een surfspot waar we met Inge en Franz naartoe zijn geweest:

aan een riviermonding aan zee gestaan, wat een kleurenpracht en onmiddellijk 5 verschillende grote vogelssoorten gezien in troepen van 4 of meer: zwartkopgieren, blauwe reigers, witte reigers, ibissen, nog enkele andere onbekende inheemse langstaartvogels beetje als toekans en de top of the bill zijn toch wel de pelikanen die zwevend minder dan een meter over de zee als een treintje achter elkaar aan vliegen en de golven prcies voelen aankomen en dan een voor een zoals schaapjes voor het slapengaan het hek nemen, nemen zij de golf gezwind als jonge veulens, echt geweldig hoe sierlijk!!

Die riviermonding dus, zo moet de Schelde eruit gezien hebben in de jaren voor Christus, geen bevolking, twee families aan iedere kant die leven van vissen en wt een kleurenpracht met op de achtergrond al de bergen van de sierra nevada, nog vol powertrees uit de jungle, echt machtige bomen met stammen van 2-3 meter diameter!!

Dit hebben we de laatste 2 weken beleefd:

Eerst hebben we een 4-daagse tocht gemaakt in de aan zee aansluitende bergen van Parque Tayrona, nog steeds noorden van Colombia.. Ja het was eigenlijk niet moeilijk, want aangegeven, maar toch hadden we het eerste pijltje gemist en zaten we al op verkeerd terrein: Parcelas Privadas. Net een heel stuk moeten klimmen op losse zand en heel steil, dus alles terug naar beneden en opnieuw gedaan. Heel leuke en gevarieerde natuur: mieren zo groot als het topje van de wijsvinger die in een colonne alles vervoeren van bladen tot bloemen, vele soorten vlinders in alle kleuren, heerlijk uitziende spinnen ter grootte van een uitgestrekte hand of groter, kleine spinnen met fluodruppels op hun lichaam alsook vlak voor onze neus een mooie slang zien vertrekken met felrode en blauwe strepen.. Om maar te zwijgen van alle boomsoorten in alle mogelijke groenschakeringen, lianen, kruiden enzovoort. Onderweg nog leuke inheemse (lees Indiaanse) kinderen op ezels tegengekomen die naar de bewoonde wereld gingen om inkopen te doen. Video volgt. Na 4.5u stappen lekker kapot toegekomen aan een van de wereld afgesloten strand van 300m breed om er te overnachten in een tentje. Weer zeer vriendelijke mensen hier, die al hun zaken uit hun boerderijtje halen of via boten laten toekomen. Ze laten ook stukken land door Indigenous (inheemse bevolking aka indianen) bewerken zodat deze er hun planten op kunnen kweken die ze al naar jarenlange traditie in hun cultuur gebruiken en dat ook wordt toegstaan door de regering: de cocaplant. Zo kwamen we Romualdo tegen die er zijn Poporo (dat is de substantie die ze produceren uit de plant) aan het draaien was in zijn buis om zijn hongergevoel te onderdrukken en meer energie te krijgen. Vanaf 15 jaar worden ze ingewijd in deze rite en mogen ze dit zelf dagelijks gebruiken indien ze dit nodig achten. Als het ze soms te zwaar wordt, roken ze marihuana om het te onderdrukken. Lekker is het allemaal niet als je hun gezicht bekijkt terwijl ze er op aan het kauwen zijn. Om het werkende bestanddeel eruit te filteren wordt een poeder erbij in de mond gestoken dat ze verkrijgen door het koken van zeeschaaldieren en deze snel erna in koud water te steken. Aan deze Playa hebben we ook kennis gemaakt met twee Colombianen op vakantie, een economist en een plastisch chirurg. Schitterende combinatie, we hebben ons ziek gelachen vooral met de verhalen van de plastisch chirurg die dan ook nog eens terstond kon zeggen welke maten die of die had puur op het aanzicht. Plezant!

Even tussendoor: Colombia is bekend om zijn uitstekende reputatie in plastische chirurgie en tandheelkunde aan de beste prijzen ter wereld! We hebben hier zelfs een vrouw ontmoet die zei dat het hier moeilijk aan het worden is om voor haar BH·s te kopen omdat alle winkels nog maar 1 maat in huis halen! En dat is geen zwans, want je ziet ze hier echt wel allemaal lopen! Al in de luchthven zeiden we tegen elkaar dat er aan vele mensen precies iets niet juist was.. Soms zelfs koppels waarvan de man blokjes heeft laten zetten en zijn armen heeft opgespoten en de vrouw haar borsten en poep naar geliefde ronding heeft laten draaien.. Hilarisch.. en wij maar de bergen in.. tsss.. verschiet niet als we terugkomen en .....   ;o)

Tayrona dus: tweede dag goed afgezien, meteen begonnen met zeer steile klim om dan af te dalen naar Pueblito, een oude indianenstad van rond onze middeleeuwen met reeds aanwezig irrigatiesysteem en zelfs afwatering of riolering.. zeer ingenieus.. Ook de weg of pad ernaartoe is goed gevonden.. vaak moet je rotsen over mensenhoog zodat het lijkt alsof er geen pad loopt en dan enkele meters hoger vertrekt ze weer.. dit is een van de verdedigingstechnieken uit die tijd. Zo heeft een stad van 3000 inwoners maar 2 toegangswegen met 1-mans brede paden in trapvorm van soms tot 60% steiging: het volstond hen om (in verhouding) met een man of 10 deze paden te verdedigen tegen de 100 aanstormende Spaanse goudzoekers. Ze gebruikten hierbij stenen, gewone als ook giftige pijlen.. het verhaal van het kikkergif werd ons hier ontkrachtigd en vervangen door een gif dat ontstaat uit rottende blaren en ander afval uit de jungle.. 1 snede of wonde hiervan geeft je een dodelijke schimmelinfectie die in die tijd op 3 dagen het einde betekende. Hoe de steden juist in elkaar zitten zijn ze nog aan het onderzoeken, want voorlopig liggen in deze streek, nog maar twee steden bloot, de rest zit nog verborgen in en onder de jungle. We hebben het geluk gehad er een archeoloog te spreken die er aan het werken is voor het Global Heritage Fund, gedreven man die volledig zijn tijd nam om al onze vragen te beantwoorden. Alle steden zijn gelinkt met paden nar elkaar maar ze moeten eerst met de inheemse bevolking praten eer deze te onderzoeken gezien het vaak om heilige plaatsen gaat. Ze vermoeden dat de steden elks voor een van de bepaalde noden in stond voor hun toenmalige wereld: de een voor ijzersmid, de ander voor kledij of ander goed enz... Het Tayrona rijk was even machtig als de Inca·s o Maya·s, en dit onder meer omdat ze van aan de zee tot de top van de bergen 40km landinwaarts alle 7 de vegetatietypen ter wereld hebben en zo ook alle voeding die ze nodig hadden onderling konden uitwisselen, van zout en vis aan zee, tot vruchten in iets hoger gelegen gebied en aardappelen en andere in koudere gebieden gedijende zaken in het hoogste gelegen gebied. Wat ze net ontdekt hebben is dat onder de ontdekte terrassen, waar woningen op stonden, nog andere terrassen liggen die nog ouder zijn, waardoor men nu reeds kan terugblikken tot ongeveer 500 voor Christus. Alles hier nog in volle ontdekking dus. Waarom zijn die steden dan ooit verlaten vraag je je af? Wel, om de reden dat de Spanjaarden naar daar kwamen om hen te overwinnen via oorlogsvoering en de inheemsen ruilhandel pleegden met piraten tegen wijn en wapens of kleding. De Tayrona·s zijn echter nooit verslagen door de Spanjaarden, daarvoor was hun gebied te moeilijk, maar uiteindelijk hebben allerlei ziektes die de Spanjaarden meebrachten hen de das om gedaan en vielen er zoveel slachtoffers van griep en andere ziektes waartegen ze niet bestand waren zodat ze uiteindelijk zijn gevlucht naar hoger gelegen gebied.

Dorie, nog altijd maar aan dag 2, maar het was o zo interessant en daarom ook even neerpennen natuurlijk. Van Pueblito dus afgedaald naar opnieuw een zeer leuk en mooi strand gevormd door ronde rotsblokken, plonske gedaan, voeten laten rusten, tentje geslapen en de dag erop weer verder door de net achter de stranden startende jungle.. hier zijn we nog talloze vlinders en kleine aapjes tegengekomen. Allemaal heel plezant natuurlijk.

Vandaaruit zijn we op advies van An en Jan naar Paso del Mango gegaan, waar een Belgisch koppel een hostel uitbaat in het midden van de Sierra Nevada, enkel toegankelijk met 4x4 op hoog chassis en vanaf hun Finca of boerderij kan je nog enkel te voet de bergen in. In het weekend zijn Inge en Franz, samen met nog een ander Duits koppel afgekomen. Heerlijk in de natuurlijke jacuzzi onderaan de waterval gelegen, van de waterval in 2 etappes naar beneden geroetsjt of een schoudermassage door het naar beneden kletterende water.. allemaal heel ontspannend na de wandelingen. Een zeer leuk Belgisch stel trouwens die nog maar net terug waren na 7 jaar in Frankrijk te hebben gewoond wegens de te moeilijke situatie in deze streek in die tijd die hen deed besluiten te vertrekken.. Het hele verhaal doen we nog een keer als we thuis zijn, want anders ben ik nog een uur of twee aan het typen.. moeten wel toestanden geweest zijn hier..

Na de Paso del Mango dan vertrokken voor de zwaarste, maar o zo prachtige trek voor ons tot nog toe: de Ciudad Perdida of Verloren Stad.. 5 dagen hiken in de jungle met alles erop en eraan: bergen van 400 tot 2000 meter volledig begroeid, watervallen, regen, zon, modder, slijk, wegroetsjen van uw benen onder uw lijf, nog eens op uw gat naar beneden, paden op bergranden van net een schoen breed, rivieren waar je telkens weer door moet of in plonst omdat je toch al zo doordrenkt bent van de vochtigheid tot in uw onderbroek, weer geen droog shirt meer omdat het gewoon niet opdroogt, nog maar eens een beklimming van een dik uur, slapen op vochtige matrassen, schoenen die niet drogen, opstaan om 5u en nog wat, 5-7u wandelen per dag, inheemse bevolking ontmoeten, zwaar apengebrul in de verte, toekans, arends en gieren, kolibri en andere roodgroen parkieten... Jaaaaaaaaaaaa dat was me het wel hoor!!!!!! Wat een vette geluiden ook en elk moment van de dag brengt er weer andere met zich mee.. Die uitzichten.. man man.. Echt zalige dagen gehad, supergroep ook, 2 keer een volledig extasegevoel gehad met kiekenvel op de wangen en armen en de haarlijn die naar achter trok, niet normaal!! we hebben dan ook voldoende foto·s en filmmateriaal om ook jullie hiervan te kunnen laten genieten als we thuis zijn! Top of the bill qua fotos hebben we voor de eerste keer een slang kunnen fotograferen in de ochtend.. wel niet de mooiste die we tot nu toe gezien hebben.. dat was die in Tayrona en nadien nog een grotere van tegen de meter in Paso del Mango, die was goudbruin.

Vandaag zijn we dus net terug en gaan we heerlijk niets doen, voeten laten ontzwellen, aansterken met een heerlijke maaltijd en een goei pint bier en dan maandag opnieuw op tocht naar het meest noordelijke punt van Zuid-Amerika: Punta Gallinas waar de woestijn de zee ontmoet en er recht inloopt.. uitzonderlijk! Erna gaan we het carnaval bij Inge en Franz meemaken en dit beloven de 4 zwaarste dagen uit ons leven te worden! Het carnaval in Barranquilla staat bekend als de 2de beste in Zuid-Amerika na Rio de Janeiro... wat een feest gaat dat daar zijn!! Ze zijn hier al 4 weekends pre-carnaval aan het vieren tot in de kleinste dorpjes die we tegenkomen, dus dat belooft!!

Geniet nog van de komende dagen allemaal, zorg goed voor mekaar en jullie zelf en tot de volgende keer maar weer!

An.Flip

1. Jef Willekens:
    27 februari 2011
    An, Flip,
    ik kijk met grote belangstelling uit naar jullie verhalen, foto's en filmpjes. Hoeveel dagen moet ik daar voor vrij maken?
    Genieten maar...
    Vake
  2. Bieke Hendriks:
    28 februari 2011

heb eens gegoogled... Amai amai, die verhalen willen we ook wel eens horen!! Have fun..
    Evenals Jef ontzettend benieuwd naar nóg meer verhalen die maar niet ophouden met toppen!
    Buikje? Lijkt net of ik een goei biefstukske gegeten heb... Begint dus :o)
    Groetjes en een warme omhelzing,
    B&B
  3. Stef Van Hoof:
    28 februari 2011
    An en Filip,

Weeral een schitterend verhaal. Filip we zien uit naar de film die je gemaakt hebt. Het is zelf ook telkens een beetje genieten van jullie mooie verhaal. Zie dat jullie niet te erg vermoeid geraken anders moet je nog een half jaartje op rust, maar dat zal de portemonee niet trekken denk ik.
    Tot binnenkort en zorg goed voor elkaar.
    tante Greet
  4. Paps en mams:
    3 maart 2011
    An en Filip,

Regelmatig heb ik jullie blog bezocht en telkens nikske te zien. Dan wacht je enkele dagen en voor je het weet staat er een ongelooflijk mooi verhaal op.
    Goh, ik zie jullie al spelen met de aapjes, meefluiten met de vogels,kruipen met de slangen enz...en dit door hoogtes en laagtes! Ja, we zien het alleen in de betere films en jullie (pietzakken!) beleven het écht!
    Geniet van carnaval en vergeet uw askruisje niet te halen en te vasten hé!
    Nee,nee, alle gekheid op een stokje. Wees voorzichtig en zorg goed voor mekaar!!! Veilige reis! Mams en paps. XXX
  5. nonkel jos en tant odrada:
    3 maart 2011
    An en Filip ,

Dat is wel het einde als je dit leest.Door jullie
    ogen zien we een klein stukje van die wereld ge-
    weldig.Deze foto's zijn heel mooi en An ge doet
    me nog altijd verschieten dat gij dat allemaal
    durft.Ik kijk uit naar de video en de verhalen
    als jullie terug zijn.
    Geniet ervan , feest goed maar blijf een klein,
    beetje voorzichtig.
    Groetjes we denken veel aan julie n Jos en t
    Odrada
  6. Sander Ruitenbeek:
    19 juli 2011
    Hoi An en Flip,

Wat een gave verhalen! Vraagje: waar hebben jullie je trip geboekt naar Pueblito in Tayrona NP? Het lijkt ons nl. ook wel wat. Zeker omdat het net nieuw is.

Groetjes (nu vanuit Lima),
    Renate en Sander
  7. Flip:
    11 augustus 2011
    Hey sander

sorry voor de late reactie, maar we gebruiken deze mail niet zoveel. Je had een bericht achtergelaten op onze blog coolrunnings.reislogger.nl

leuk dat je onze blog las. Wel, Pueblito doe je gewoon op jezelf! Je kan vertrekken vanuit Taganga of santa marta met openbaar vervoer en kan dan van aan de grote baan de tocht ondernemen. Wij deden eerst de tocht met bus naar Calabazo en stapten daar af om dan even de eg te vragen en aan de tocht te beginnen. Alles is met pijlen aangegeven, dus echt wel te doen hoor. We hebben dan eerst een nacht in Playa brava geskapen. Net voor Pueblito kan je links afslaan naar Playa Brava. Dit is veruit de minst toeristische maar o zo leuke plek van parque tayrona. De volgende ochtend zijn we dan beginnen stappen naar pueblito, hupsakee de berg weer op en dan pueblito en naar Cabo San Juan. Dan hebben we eriets gegeten, maar het krioelt er van de toeristen. Niet zo echt aangenaam. Dan hebben we de wandeling afgemaakt tot aan het punt waar de bus je weer kan oppikken aan de grote baan in El zaino. Voor ons was 2 dagen genoeg, maar je kan er ook wel 3 dagen blijven als je bvb een nacht wil feesten in het weekend op de populaire stukken als cabo san juan.

Deze trip doe je dus echt met de vingers in de neus.

Welke je zeker moet doen is de trip vanuit taganga met Magic tours vanuit Minca naar El Mamey. Dat is de alternatieve Ciudad perdida route. Normaal bieden ze altijd van el mamey - ciudad perdida - el mamy aan, maar dan doe je heen en terug dezelfde route. ook leuk, maar niets in vergelijking met de minca trek. Vrienden van ons hebben begin juli nog geweest en toen was de minca trek zogezegd afgeschaft wegens problemen met de kogi, maar in onze ogen is dit gewoon omdat ze de kogi niet over het hele gebied willen betalen en alle toeristen nu maar dezelfde trek laten doen. Na aandringen hebben ze toch toegestemd deze trek te doen. En ze spreken er nog van! Zo vet!

Wij betaalden 650000 pesos per persoon voor de trek. All in, behalve bier of extras.

Veel plezier daar en laat gerust iets weten.

Cheers
    Flip