Don Pablo - Zona Cafeteria - Amazonas

18 april 2011 - La Paz, Bolivia

Yepla,

hier gaan we weer!

We hebben nog een goed boek gevonden van een Nederlands Colombiaanse man die als vrijwilliger heeft gediend bij de Ejercito in Colombia. In de groene hel van Colombia, door David Bohm, bij Nieuw Amsterdam uitgevers. Komt veel Sierra Nevada in voor. Hij is eerst bij de Farc geweest en is dan overgelopen..

Na Cartagena zijn we nog een duik gaan wagen op de Islas Del Rosario en wauw, wat een koraal was het daar hoor! Echt veel mooier dan we in Taganga gewoon waren. Hierna zijn we doorgereisd naar Medellin, bekend van het werelddominerende Medellin-kartel van Pablo Escobar uit de jaren 80 en 90. Een heel moderne stad met een mix van oude en hedendaagse architectuur. Leuk was natuurlijk ook dat Xavier en Pieter eventjes goeiedag kwamen zeggen. We hebben heel wat van de stad gezien, de nieuwe moderne bib, een soort Colombiaans Technopolis vol verrassende weetjes, het park van Botero en het gelijknamig museum, de metro, de kabelbaan en de naar Colombiaanse normen toch duurdere uitgaansbuurten. Tot slot een tour gedaan in de stad gefocust op Escobar en het effect van zijn kartel op het sociaal economisch leven van de mensen. Zeer intrigerend! Hij had hele kantoorgebouwen waar zijn personeel in werkte, rechtstreeks had hij 500.000 man en onrechtstreeks 3.000.000 mensen voor zich werken, de grootste werkgever van Colombia! Begonnen als bouwbedrijf liet hij al zijn gebouwen in het wit optrekken, de kleur van de maffia in dit land. Zoals wij vroeger douane posten hadden, had hij ook check points op de wegen en als er een wagen uit zijn gebied reed met cocaine op zak en dit was niet aangegeven aan het kartel, kostte dit de persoon zijn kop. Escobar moest namelijk 10% hebben op alles wat er buiten ging. Dit en meer verhalen kregen we erover te horen. Het verhaal van zijn dierimport, Braziliaanse vrouwen boven zijn ranch, vliegtuigen, robin hood voor de armen, medewerking van regering en hooggeplaatsten, tot zijn achtervolging door dagelijks 3000 soldaten en zijn uiteindelijke dood.

Xavier, als je dit leest, kan je dan de youtube links eens posten in reactie, de mensen kunnen deze dan eens bekijken als ze tijd en zin hebben. Vertelt veel meer dan wat wij hierover kunnen meeschrijven.

Erna zijn we 3 dagen in Guatape geweest.. Een heerlijk merenkomplex waar je leuk kan wandelen. Alles boven 1800m! We hebben hier bij een vrouw geslapen die zichzelf de laatste Colombiaanse hippie noemt, echt een zeer leuke dame die er een finca heeft van haar vader en ze maakt geen publiciteit. Wij waren samen met haar broer de enigste gasten, heeft 3 slaapkamers en je kan er zelf koken ofzo.. Zowel op persoonlijk vlak (zeer leuke dame van in de 40) als natuur!! Overdag lekker wandelen en beleven en s avonds bij een lekker rummeke met de dame des huizes babbelen!

Erna zijn we naar de zona Cafeteria gegaan en daar hebben we enkel Salento bezocht. Zeer de moeite hoor! Er liggen daar wel 50 activiteiten op een zakdoek, van Manizales tot Armenia en alles wat ertussen ligt. Echt een heel leuke streek met de koffie mountains maar zeker ook de Parque Los Nevados. We zijn toen helaas in sneltempo naar huis gegaan gezien An haar opa, Vava, overleden was.

We hebben nu net een 2 weken Amazone achter de rug. We hebben er eerst een 5 dagen met een gids en 2 hulpgidsen rondgelopen, dit was echt de max, wat zij ons allemaal hebben laten zien op die periode is ongelofelijk! Tour was 2.5 dagen aan Colombiaanse kant van de amazone waar het land hoger ligt dan de amazone en een bepaald vegetatietype en dieren heeft; alsook 2.5 dagen aan de Peruaanse kant van de amazone de semi floodlands met een andere vegetatie en dieren. We hebben de 5 daagse tocht puur met ons twee gedaan en de gidsen, echt wel het beste om doen, want hoe meer volk hoe minder je ziet, dat zijn de jungle-wetten nu eenmaal.  Wat een programma dat we hadden, niet te doen!

DAG 1 boot van Leticia naar de cabanas aan Col zijde. Ze liggen als allerlaatste bewoonde hutjes van een zijrivier van de amazone. Erachter begint pure onbewoonde jungle met enkel oude jaagpadden.. Dan namiddag naar de grote lelies gaan kijken waar je een baby  tot 15kg op kan leggen. Bij terugkeren nachttocht gedaan op rivier en soort kangoeroes gespot, fluokikkers etc.. Ze doen echt alles om je zoveel mogelijk te laten zien! Het eten dat je krijgt is altijd vers fruitsap van junglevruchten en voor de rest heeel lekkere vis uit de amazone of wat je in dorpen tegenkomt, zo oa Kaaiman Negra gegeten, maar kan ook aap zijn als je geluk hebt..

DAG 2 Tocht door de jungle in Col, ze leggen je echt alles uit over de bomen en planten en dieren die je tegenkomt. onze gids woonde er 29 jaar en zijn 2 hulpen zijn er opgegroeid en hebben echt van niets geen schrik! Namiddag met boot naar Peru aan overkant Amazone. Dorpjes bezocht met de typische huizen, kaaiman gekocht. savonds de kaaiman gegrild, echt lekker!

DAG 3 voormiddag wandeling door jungle nabij cabanas, namiddag start van jungle expeditie waarbij we ook 1 nacht erin zouden blijven slapen. Na de regen verse jaguarsporen gezien, de gevaarlijkste slang van laagamazonie tegengekomen en ons campement opgemaakt en lekker gekookt. Pirarucu, hele goeie vis! Hele leuke wandelingen, om nooit te vergeten!

Dag 4 campement opgebroken en terug naar cabanas gestapt door de jungle.. Heerlijk nat geworden, maar maakt niet uit want je bent ook als het niet regent nat tot op je onderbroek! Miereneters en veel vogels waaronder paradijsvogel, aras, papegaaien, etc.. visarend,.. heel veel gekleurde vogels ook, veel meer dan we op de ciudad perdida trek bvb hebben gezien! Dan nog een nachtexpeditie op zoek naar Kaaiman Negra..jawadde! eerst bij zonsondergang heel veel grijze en roze dolfijnen gespot en relaxed ertussen gedobberd, maar later: In een kanootje, geen steek voor u uit kunnen zien en zo de pampas in waar grasland tussen het water is en de kaaimannen hun eigen ophouden. Wij maar schijnen en schijnen en nergens geen te zien, nog dieper het moeras in, nog dieper en nog dieper, tot we plots op een plek kwamen waar veel sporen van kaaiman in het gras waren en de gidsen een geluid nabootsten dat de kaaimannen gebruiken als ze de rest van de familie willen laten weten dat ze eten hadden om te delen.. Kregen we daar 4 keer antwoord van 2 krokodillen, pak groter dan kaaimannen, richting 4-6 meter en toen was het wel billen pitsen hoor! We zijn op onze vraag vertrokken want hielden het even niet meer uit, zo donker, je kon echt niets inschatten en dat voelde niet goed. Maar alleen dat geluid alleen al gaan we nooit meer vergeten!! Waanzin dat gegrom!!

DAG 5 Piranhas gaan vissen en natuurlijk ook andere vissen en top of the bill, na de gevaarlijkste slang en het gegrom van de krokodillen, zat er een jaguar aan de zijkant van de rivier toen we ervoorbij vaarden! Geweldig om de Rei de la Selva in hoogst eigen persoon te ontmoeten en hij bleef nog zitten voor de foto ook!

check zeker onze blog voor nieuwe fotos etc..

Dan hadden we kunnen regelen dat ze ons naar San Martin de Amacayacu brachten waar Heike woont met haar Colombiaanse man Jose in de Tikuna gemeenschap van 543 mensen. Ze was er wel niet wegens behalen van PHD, maar we hebben er ons goed geamuseerd en vooral uitgerust van de 5 dagen intensiteit en inspanning. Want vooral mentaal is het zwaar omdat alles nieuw is en de indrukken ook moet kunnen verwerken en plaatsen. En het vorige programma was dermate druk dat we nooit de tijd hadden iets op te schrijven of gewoon kapot waren! Het is een leuk project dat ze doet met haar man Jose en zijn bevolking, ze proberen om officiele erkenning van hun land te krijgen als tikunas en dat is een heel interessant verhaal. smallworldfoundation.org is hun site. Jose heeft een nierfalen gehad en zo hebben ze mekaar leren kennen.. Verder ook nog wat in hun buurt rondgelopen in de jungle en wat gaan vissen, allemaal heel relaxed!  Je kan een video van hun gemeenschap bekijken op http://www.youtube.com/watch?v=XtHegBPTib4

Zo, nu zitten we alweer in La Paz in Bolivie via Iquitos en Lima, we moeten hier enkele dagen acclimatiseren aan de hoogte van 3600 meter en je voelt dat ook wel hoor, duizelig hoofdpijn enz.. weer een leuke ervaring en de kleurendracht is hier wel echt knap! Volledig anders weer! De komende dagen vertrekken we dan de bergen in.. naar 4000 en 5000m.. bbbbrrrr we voelen het al hoor, pak kouder hier, hoewel overdag tot een heerlijk zonnetje schijnt, maar 's avonds..

Okay tot een volgende zitting en hou jullie vooral heel goed he!

Cheers

An&Flip

1. Greet Ooms:
    19 april 2011
    Dag An en Filip,

Weeral mooi om te lezen en een hele ervaring met al die beesten... Brr ik zou het toch beklemmend krijgen denk ik. Maar het is geweldig. Geniet van alles en vooral van elkaar. Tot hoors. tante Greet
  2. Jef Willekens:
    21 april 2011
    Hey An en Flip.
    Na het lezen van dit hele verhaal, begrijp ik waarom ons An in haar mail zei dat ze blij was uit de jugle te zijn. Het was een hele ervaring, maar ook veel schrik gehad. Kan het geloven.
    En nu naar de 5000 meter.
    Geniet er nog met volle teugjes van.
    Vake
  3. Xavier:
    21 april 2011
    Hello

Colombia, prachtig land en zo vriendelijk iedereen! De jungle toch wel soms gevaarlijk hé. Zo een klein fluokikkertje heeft genoeg gif om 1000 mensen uit te schakelen...

Enjoy the rest of the trip!

Link naar de documenataire 'Los Dos Escobar' (11 delen):

4. Antje:
    22 april 2011
    Hoi An en Philip,

Eerste keer dat ik jullie coolrunnings bezoek, 't is echt tof gedaan! Mooie foto's, leuke verhalen,'t begint al te kriebelen ;-)! Geniet nog veel van jullie onvergetelijke ervaring! Groetjes, Antje, Gert en Amarille
  5. Paps en mams:
    24 april 2011
    Yo, de mannen!!!

Mooi verhaal en gezellig om te lezen.
    Af en toe is het - inderdaad - billen knijpen en ik denk ook van broek veranderen! Amaai zèg!
    Over die waterlelie's heb ik wel al eens foto's gezien en horen spreken. Ja, de natuur is geweldig hé tenminste als hij zich van z'n schoonste kant laat zien! We weten de laatste tijd dat het ook anders kan zijn!
    Vandaag, Paasdag, hebben ze gevraagd om de mussen te tellen, ik zal eens gaan beginnen!
    Genieten jullie er nog van en tot ... X
  6. Chris:
    24 april 2011
    Dag An en Philip,
    Jullie naderen stilletjes aan Rio De Janeiro.
    Vinden Laura en ik heel leuk.
    Zo te zien en te lezen beleven jullie fantastische maanden. Blijf genieten.
    Groetjes,
    Chris eb Laura
  7. Guy eline en viktor:
    25 april 2011
    El rey de la selva no es el jaguar, no es el tigre, no es el serpiente, es la puta mosquito!!!! Jejejeje amuseer jullie en geniet met volle teugen
  8. Joop en Carla:
    3 mei 2011
    Hal Philip en An,
    genieten een beetje mee van jullie reis via de verhalen. Wat een ervaringen! Jullie zullen nooit meer een dierentuin bezoeken, zooo saaaaaai...
    Jullie belevenissen liggen voor het leven vast in jullie geheugen, wat een rijkdom!!!We wensen jullie nog een geweldige tijd samen!
    grtjs Joop en Carla
  9. An en Jan:
    20 mei 2011
    Hoi An en Filip,
    Amai, wat een verhaal weeral! De jungle lijkt echt wel geweldig te zijn! Geniet nog van jullie laatste dagen en tot snel!
    An en Jan