Het land der Dogon

29 november 2010 - Bandiagara, Mali

Er was eens heel lang geleden....

Nee, we gaan hier geen sprookje neerzetten: We zaten gewoon in een sprookje. Het leek vaak wel de Efteling, Dogonland. Deze mensen zijn rond de 14de eeuw verjaagd door Fulani-volk ofte de Peulen, herders en hebben zich geinstalleerd rond de Falaise van Bandiagara, een meer dan 200km lang gebergte met klifs van 300 tot 500 meter hoogte, pijlrecht naar beneden.

Ze leven er nog met de natuur en wat de natuur hen te bieden heeft. Jammer genoeg is dat laatste veel voor het oog, maar niet veel voor de mond, zoals we mochten ervaren. Neem daar nog eens een extreme hitte van 40 en meer vanaf 10u 's ochtends bij, aangevuld met een ultradroge lucht en je kan je inbeelden wat voor een 10 daagse we achter de rug hebben. Zelfs het inspanningssnot in de neus droogt onmiddellijk op en geeft korsten, alsook plakt je keel gewoon met de binnenzijden aaneen van het ademen.

Om hier licht aan te ontsnappen was het voor ons dus zaaks om op te staan met de haan als wekker, vroeg te vertrekken om iedere dag onze middagbestemming te bereiken en dan in de latere namiddag nog eens een stuk afleggen naar onze volgende slaapplek. Je kan hier met een 4x4 wel langs de onderkant doorrijden, maar te voet zie je toch nog het meest. Dorp in, dorp uit, mensen begroeten, vegetatie bekijken, vogels bewonderen, geluiden opnemen en vooral veeeel water drinken.

De mensen leven hier nog met alles wat de natuur hen geeft: van animistisch geloof in natuurgoden over rotsstenen of modderstenen huizen tot waterbronnen en op plateau's geploegde velden. Ze telen hier millet en sorghrum, dat zijn graanvervangers waarvan ze ook weer alles vervaardigen: eten, frisdrank, soort melkpap, bier en zelfs van de verbrande millet maken ze nog soep. Exponent is hier toch el de Baobab, machtige kale boom met vruchten die door kinderen als snoep worden gegeten en waarvan ook thee en frisdrank gemaakt wordt. Groenten en fruit niet gezien ofwel tomaten met 5cm doormeter, wat rode pepers en vooral ajuin. Dat laatste is  het enige dat hun land grootbrengt buiten de millet en sorgrum en dat ze ook nog eens kunnen verkopen om dan weer iets geld te hebben en zo eens iets anders van de buitenwereld kunnen kopen op een marktdag.

Deze mensen leven ook in een 5-dagen week en hebben alle wijsheid zitten bij de Hogon, de dorpsoverste die de titel verkrijgt als oudste man van het dorp, bijgestaan door andere ouderen die dan weer als medebestuurders optreden. Hier geen politie, alles wordt intern geregeld. Begrafenissen zijn een speciaal iets: de dag zelf wordt het lichaam gewassen en de familie van de velden geroepen. Dan gaan jongeren de beklimming van de klif aan en hijsen het lichaam naar boven waar het bij de andere overledenen in een diepe grot van 20-30m wordt bijgelegd. Waanzinnig stijl. Foto's volgen. De volgende 3-4 dagen worden er gemakserde dansen gedaan om de geest uit het dorp te verjagen.

Foto's volgen in het kort, nu even geen tijd voor.

De tijd zit er hier alweer op en morgen trekken we richting Burkina.. tot een volgende keer maar weer!!

1. nonkel jos en tant odrada:
    29 november 2010
    Dag An en Filip geweldig wat jullie allemaal te zien krijgen.Mooie foto's groetjes
    nonkel jos en tante odrada
  2. Stef Van Hoof:
    29 november 2010
    Het doet weeral goed dat we nieuws horen. Jullie zien er toch nog goed uit zie ik. En heel indrukwekkende beelden, wat moet dat in het echt zijn, amaai. Groetjes vanuit het besneeuwde Oosterlo.
    nonkel Stef en tante Greet
  3. jan en els:
    Man, man,...
    Ziet er echt fantastisch uit ginder! (allez, zo te horen want we zijn echt wel benieuwd naar de foto's).
    Geniet nog van de warme temperaturen (doen wij hier ook dicht bij de stoof).
    Jan en Els
  4. Jef Willekens:
    29 november 2010
    Een groter contrast kan je je niet indenken. Hier in't Molenveld een sneeuwtapijt en koud, in Dogonland 40 graden. Ik kijk al uit naar de foto's van Dogonland.
    Groetjes
    Vake
  5. Bieke Hendriks:
    30 november 2010
    De Baobab... prachtig inderdaad, wist niet dat die daar ook terug te vinden was. Kijk alvast uit naar de mysterieuze begrafenis-foto's, dat jullie daar al überhaupt foto's van hebben kunnen nemen is best wel speciaal.
    Heb vanmorgen 45 min gereden van Balen tot Overpelt door een wit sneeuwtapijt. Mooi om zien maar wel gefocussed blijven op de weg is de boodschap en het winterwonderland zal nog zeker een week aanhouden. Jaja, koud Belgenland maakt zich stilaan klaar voor de Kerst.
    Voor jullie alvast veel plezier in Burkina!
    Brrrrram & Bieke bbbrrrr....
  6. Paps en mams:
    2 december 2010
    helaba,
    Sprakeloos...natte ogen van blijdschap om een beetje mogen te delen in jullie geluk maar ook omwille van de cultuur die er heerst.( Hier kunnen ze de daklozen géén slaapplaats geven bij -10°in leegstaande kazernes!!!)
    Trouwens:PRACHTIGE FOTO'S !!!
    Geniet ervan en wij zijn weer benieuwd naar jullie volgende verhaal.
    Knuffefs,
    Mams en paps.
  7. Fie & Jehan:
    2 december 2010
    Jawel, terwijl bij jullie het snot opdroogt als secondlijm, hangen er bij ons een paar bellekes aan onze neus vastgevroren, over een bangelijk contrast gesproken! :)
    Geniet maar ten volle van alle indrukken die jullie onderweg opdoen.
    Keep on tripping...en leuke verslagen schrijven natuurlijk!
    Fie & Jehan x
  8. An en Jan:
    3 december 2010
    Hey An en Flip,
    Mooie foto's, mooie verhalen, we kunnen niet wachten om even mee aan te pikken met jullie! We zijn al aan het aftellen... Maar eerst nog hopen dat de goede Sint zich een weg kan banen door de sneeuw hier in België. Het gaat jullie goed, geniet van de reis én van elkaar!
    An en Jan
  9. jeanne:
    5 december 2010
    Wat een mooie foto's en wat belevenissen, ik ril erven en geniet an jullie geluk !
    Liefs, Jeanne
  10. Angele:
    10 december 2010
    Hallo Mannekens,
    Das de moeite wat jullie allemaal zien en beleven.
    Geniet ervan. Frisse groeten uit Balen.
    Hilarion & Angele